HTML

rajz felvételi előkészítő

Rajzból felvételizel? Építész vagy terméktervező akarsz lenni? Vagy csak szeretnél megtanulni jól rajzolni? Olvasgasd a blogomat!

Friss topikok

Felkészülés a rajz felvételi / alkalmassági vizsgára - mire, hogyan, hol, kivel?

2013.09.09. 16:13 Pizsama / Molnár Zsolt

Ilyenkor szeptember elején főleg a végzős középiskolások számára nagy kérdés, hogy hogyan tovább?

Ha még addig nem alakult ki határozott elképzelés a továbbtanulással kapcsolatban, akkor éppen itt az ideje!

Már tapasztalatból tudom, hogy sokan csak ilyenkor szembesülnek azzal, hogy a választandó főiskolára, egyetemre rajzból is van alkalmassági, illetve felvételi vizsga. Nézzük mi a különbség a kettő között:

rajz felvételi vizsga: Annak eldöntésére szolgál, hogy a tudásuk alapján kik a legalkalmasabbak arra, hogy felvételt nyerjenek az adott intézménybe. A jelentkezők a vizsgateljesítményük alapján pontokat kapnak, ezáltal feláll egy rangsor, s a felvehető létszám alapján a legjobbakat felveszik. Ilyen iskolák: tanárképző főiskolák rajz szakjai, MOME, MKE, stb.

rajz alkalmassági vizsga: Arra szolgál, hogy kiszűrjék a jelentkezők közül azokat, akik a nem megfelelő rajzi tudásuk miatt nem alkalmasak a képzésre. Ilyen iskolák: építész képzések (BME-ÉSZK, PTE-PMMK, SZE-MTK, SZIE-YMÉK, stb.), ipari terméktervező és formatervező képzések (BME-GÉK, OE-RKK, PTE-PMMK, stb.) és ide sorolnám a tájrendező és kertépítő mérnök szakot is, annak ellenére, hogy számomra kicsit érthetetlen módon az idei évben nem volt rajz alkalmassági vizsga.

A rajz alkalmassági vizsgákon is van pontozás, mivel általában több részfeladat van. Ezeket a pontokat összeadják és ha az előre megszabott határ fölött van, akkor MEGFELELT, ha nem, akkor NEM FELELT MEG minősítést kap az illető. A továbbiakban ez az eredmény már nem számít bele a rangsorolásba. Tehát lehetsz te kitűnő tanuló ezer nyelvvizsgával és maximális hozott-szerzett pontszámmal, ha a rajz alkalmasságin elvérzel, akkor nem fognak felvenni.

( Volt egy tanítványom néhány évvel ezelőtt, aki az országos tanulmányi versenyben 5. helyezést ért el, tehát automatice bekerült volna bármelyik általa választott építész főiskolára, egyetemre. A rajz alkalmasságin való megfelelés viszont rá is vonatkozott! Nos, a srác októbertől márciusig nem volt hajlandó elkészíteni a házi feladatokat, amiket szoktam adni. Minden alkalommal az volt a kifogása, hogy a tanulmányi versenyre készült. Én minden alkalommal elmondtam neki, hogy a rajz nélkül nem fogják felvenni. Valamikor márciusban, amikor már csak néhány alkalom volt hátra a rajz felvételi előkészítőmből, a rajza színvonala egyszer csak megugrott. Kérdeztem is tőle, hogy mi történt? Azt mondta, hogy elkezdett otthon rajzolni. Ennek és a módszereim hatékonyságának ellenére már nem tudta behozni a lemaradását és nem sikerült a rajz alkalmasságija a BME-re, csak az YBL-re. Nem rajtam múlott és ezt azóta is példaként szoktam felemlíteni azoknak, akik halogatják a szorgalmas munkát )

Én a rajz felvételi előkészítőmönwww.rajzelokeszito.hu ) az utóbbiakra, a rajz alkalmassági vizsgákra készülőkre specializáltam magam. 

Miért fontos ez?

Azért, mert a rajz felvételi előkészítőm tematikáját, módszereit az alkalmassági vizsgák anyagához és a tanítványaim tudásszintjéhez alakítottam ki! 

A rajzból felvételizni szándékozókat kétféleképpen  tudnám két-két csoportra tudom osztani a tapasztalataim alapján:

1. A rajzolási tapasztalat alapján:  

A akik már elkezdtek rajzot tanulni    B akik még nem kezdtek el rajzot tanulni

2. A rajzolási tapasztalat alapján:  

A akiknek van érzéke, tehetsége hozzá    B akiknek kevesebb az ösztönös rajzi tudása 

A két csoport között metszetek vannak. Mondok néhány példát:

1A-2A Vannak, akik már eddig is rajzoltak, mert van hozzá ösztönös tehetségük. Ők szeretnek rajzolni, ezért viszonylag sok gyakorlatot szereznek. Ők bármilyen előkészítőre elmehetnek, mert a tudásuk a szorgalmuk révén mindenképpen nőni fog.

1A-2B Akadnak olyanok, akik már elkezdtek rajzot tanulni valahol, de mivel nincs olyan nagy ösztönös rajzi tudása (tehetsége) a rajzhoz, ezért nehezen fejlődik, főleg, ha nem is kap szakmai segítséget hozzá. Ha ez van, akkor sokan abba is hagyják a rajzolást, mert csalódottá válnak.

1B-2A Akik még nem kezdtek el rajzolni, de van hozzá érzékük, azok szerencsésebb helyzetben vannak, mert még megfelelő szorgalommal be tudják hozni a lemaradásukat.

2A-2B Azok vannak a legnehezebb helyzetben, akik még nem nagyon rajzoltak eddig és nem is született tehetségek. Ők azok, akik bármennyire is szeretnének építész, vagy ipari terméktervező és formatervező lenni, a megfelelő felkészülés, ill. felkészítés nélkül nem fognak átmenni a rajz alkalmassági vizsgán!

Mi a különbség a rajz felvételi előkészítők között?

Nézzük először azt, hogy specializálódtak-e valamelyik témára! 

A rajz alkalmassági vizsgák aszerint épülnek fel, hogy az adott intézményben milyen készségekre, képességekre helyezik a hangsúlyt. Ezek miatt ismerni kell, hogy az adott intézménybe pontosan mi a felvételi követelmény és arra kell felkészülni. Logikusnak tűnik, hogy az adott intézmény "saját"előkészítőjén tudják ezt a legjobban, de mivel az interneten meg lehet találni a követelményeket, mintafeladatokat, ezért ezekhez az információkhoz mindenki hozzájuthat. Ezek a feladatok jellegükben nem nagyon változnak az évek során, így én már ismerem ezeket, valamint a tanítványaim rendszeresen visszajeleznek az alkalmassági vizsgájuk után, hogy mi volt a feladat és azt hogyan sikerült megoldaniuk. 

Az én rajz felvételi előkészítőmön, ahogyan ezt már említettem, mindegyik építész, terméktervező, tájépítész szakra történő rajz alkalmasságihoz megvan a konkrét anyag és tematika! Ennél azonban több is kell:

Kik a tanárok, hogyan tanítanak, milyen tapasztalatuk van?

Teljesen logikusnak tűnik az, hogy oda kell menni rajz felvételi előkészítőre, ahová felvételizni szeretne az ember. Magyarországon sajnos elterjedt az a felfogás is, hogy ha valaki nem oda megy, akkor nem fogják felvenni. Ebben is van valami, de azért gondolkodjunk egy kicsit!

Ahogyan fentebb kategorizáltam a jelentkezőket, látható, hogy eltérő rajzi tapasztalattal és tudással rendelkeznek a felvételizni szándékozók. Igaz az, hogy a legjobbak bárhol fel tudnak készülni. Őket nagy valószínűséggel fel is fogják venni. És a többiek? A többiek ha nem jó képzést kapnak, akkor nem fogják őket felvenni.

A rajz tanításának ugyan úgy, mint az általános oktatásnak, vannak szintjei. A különböző szintekhez megfelelő, specifikus tudással kell rendelkezni az oktatónak, amihez neki is a megfelelő képzést és tapasztalatot kell megszereznie. Az óvodapedagógusokat, a tanítókat, az általános iskolai, a középiskolai tanárokat más-más intézményekben képzik. A végzés után pedig a megfelelő oktatási intézménybe fog elhelyezkedni, mert ahhoz ért. Átjárás nincs: egy óvónő nem tud gimiben tanítani, egy gimis tanár pedig nem nagyon tudna szakszerűen dolgozni egy óvodában.

Kicsit hasonló a helyzet a rajz oktatásával is. A főiskolákon, egyetemeken rajzot tanító tanárok a főiskola, egyetem szintjének megfelelő rajzi anyaghoz értenek leginkább, az oda felvett, megfelelő rajztudással rendelkező hallgatók főiskolai, egyetemi szintű képzését végzik. Tudom, hisz én is elvégeztem az egyetemet (BME-ÉSZK). Tudom, hogy ott mit tanultam, illetve mit nem.

A rajz felvételi előkészítőn más a helyzet. Ott nem csak a tehetségeket kellene tovább képezni, hanem azokat is, akik kevés rajzi tudással mennek oda. Ők meg fogják kapni a megfelelő képzést? Az ő szintjükhöz értenek az ott tanító tanárok? Ha a főiskolák, egyetemek "hivatalos" előkészítőjén az ott tanuló diákok tanítanak, vajon elég képzettek ahhoz, hogy tanítsanak? Tanultak ők oktatásmódszertant? Na mindegy...

Én igen. Én szereztem egy rajz tanári diplomát Szegeden és egy építész egyetemi diplomát a BME-n.

Szólnék még azokról a felkészítésekről, amikor a középiskola rajztanára "felvállalja" a felkészítést. Tudja, hogy mi a felvételi követelmény? Meg tudja tanítani neked a speciális feladatokat, ismeri és érti azokat a szempontokat, amik ezekre az intézményekre jellemzőek? Mert jó rajz és jó rajz között is lehet különbség, attól függ, hogy kinek melyik szempont a fontosabb.

Amikor "diákként" tanítottam az egyetem előkészítőjén, akkor láttam, hogy mik a hiányosságok. Amikor vidékre költöztem, akkor láttam, hogy kik tartanak un. rajz előkészítőket. Amióta elkezdtem a saját  rajz felvételi előkészítőimet azóta látom, hogy ki milyen rajzi tudással érkezik hozzám. Nem vagyok feldobva egyiktől sem. 

Hány fős csoportokban folyik az oktatás?

Mielőtt beiratkozol valahová és kifizetsz egy rakás pénzt, érdemes arról informálódni, hogy mekkora létszámú az adott előkészítő. Ahol mondjuk azt írják, hogy "min. 20 fő", akkor ott szerintem nem nagyon fogják személyre szabottan adni a segítséget. Ott csak információt fognak adni a felvételi anyagról.

Nálam 4-12 fő létszámmal lehet számolni, ami kezelhető. Ha elolvasod a tanítványaim és néha a szüleik visszajelzéseit,  akkor magad is láthatod, hogy milyen viszony alakul ki a tanfolyamaimon köztem és a résztvevők között.

 

Én pont ezekből a tapasztalatokból, hiányosságokból kiindulva építettem fel a  rajz felvételi előkészítőimet

Igyekszem a legjobb lenni. Igyekszem azoknak is esélyt adni a felvételire, akik eddig nem foglalkoztak a rajzolással, de szeretnének megfelelni az alkalmassági vizsgákon!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://rajzelokeszito.blog.hu/api/trackback/id/tr665503383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása