HTML

rajz felvételi előkészítő

Rajzból felvételizel? Építész vagy terméktervező akarsz lenni? Vagy csak szeretnél megtanulni jól rajzolni? Olvasgasd a blogomat!

Friss topikok

Az otthoni "HÁZI FELADAT"-ok jelentősége

2015.12.08. 20:21 Pizsama / Molnár Zsolt

A rajz felvételi előkészítő tanfolyamom hatékonysága a következő két tényezőn alapszik:

1. órai ismeretátadás

2. otthoni gyakorlás

 

Az első pont minőségét evidensnek veszem, így most csak ebben a cikkben csak a második tényező, az otthoni gyakorlás jelentőségével szeretnék foglalkozni.

Az un. "házi feladatok" minden oktatási területen megtalálhatók az általános iskolától, az egyetemig. Megtapasztaltam, hiszen mindegyikben volt részem. 

A "házi feladatok" kicsit másképpen, de megtalálhatók a sportban is. Jómagam 38. éve sportolok, ebből az utóbbi 33 évet a yokushin karate töltötte ki. Itt senki sem mondta, hogy van házi feladat, de én is és a társaim is maguktól edzettünk a szabad időnkben - a szervezett edzéseken kívül. Gondolom ezt mások is megteszik.

Szóval miért is vannak a "házi feladatok", miért nem elég az oktató által vezetett órákon részt venni?

Először a "házi feladatok" rövid lényege két pontban:

1. Amikor az ember egymagában, önállóan gyakorol, akkor nem zavarja semmi külső tényező. Fesztelenül, kötöttségek nélkül tud koncentrálni a feladatára. 

2. Semmi szükség arra, hogy a tanulási folyamat minden percében ott legyen az oktató!

 

A "házi feladatok" elkészítésekor az órákon megismert tudásanyag begyakorlása, rutinná fejlesztése történik.

Mondok rá egy saját példát. A 80-as évek elején jártam középiskolába, méghozzá villamosipariba. Számológép ugyan volt már, de (teljesen jogosan) megtanítottak bennünket helyesen, pontosan, figyelmesen számolni. Ez érdekes módon nem a matematika, hanem az elektrotechnika tantárgyhoz volt köthető: napról napra hatalmas mennyiségű A3 méretű francia-kockás lapot kellett teleírni számításokkal. Azt hiszem kitalálható, hogy tele volt vele a ... , mert csak a munka terhét láttuk, az értelmét pedig annál kevésbé. Utána a villamosipari főiskolán teljesen természetes volt, hogy a kőkemény ZH-kon nem szabadott kicsit sem hibázni a számításokban, mert nagyon szigorúan vették. A Kandó után eltelt 6 év úgy, hogy nem kellett számításokkal foglalkoznom. Jött az építész kar a BME-n. Mivel mindig jó tanuló és számoló voltam, így nagyon kínosan ért a meglepetés, hogy az első időszakban a statika ZH-kon bagatell számolási hibákat vétettem. Mindent értetem, de számolási pontatlanságok, figyelmetlenségek miatt nem jött meg többször a várt eredmény. Eszembe jutott, hogy 6 év alatt egyszerűen kijöttem a gyakorlatból. Ezen aztán gyorsan változtattam: gyakorlással. 27 évesen. Nem derogált. 

Talán akkor fogalmazódott meg bennem először, hogy a mennyiségből lesz a minőség.    

Persze nem mindig igaz ez: egyrészt lehet minőségi dolgokat csinálni könnyedén, ha valaki zseninek születik, másrészt csak a mennyiségi gyakorlásból, önmagából sem lesz minden esetben minőség - sokszor kell még egy külső, más szemmel látó segítség is.

Én sajnos nem születtem zseninek és azt hiszem, nem vagyok egyedül. Sok mindent művelek, talán már elfogadható szinten, de minden tudásomért megdolgoztam. Figyeltem, tanultam, gyakoroltam, aztán sokszor egyszer csak hirtelen ugrásszerűen emelkedett a minőség. Rajzban, fazekasságban, karatéban, pedagógiában, zenében egyaránt.

A Kyokushin karate megalapítója, Masutatsu Oyama mondta: "A harci művészetek útja ezer nap tanulás után kezdődik és tízezer nap tanulás után éri el a csúcsot." Tehát a tanulás útja nem lineáris, hanem a folyamatban vannak laposabb és meredekebb, nehezebb és sikeresebb szakaszok.
 

Azért bátorkodom a karatét emlegetni, mert ebben valamennyire otthon vagyok. A karate, a sport pedig sok-sok szálon kapcsolódik a rajzoláshoz: ha mindegyiket kitartóan és szorgalmasan műveli az ember, akkor művészetté válhat: képzőművészet, harcművészet.

Hol kapcsolódik még a sport és a rajzolás? Az IDEG - IZOM kapcsolatokban.

Az agy kiadja a parancsot, az idegrendszer közvetíti azt az izmokba, azok pedig végrehajtják a mozdulatot. Hogyan lehet fejleszteni azt az ideg-izom kapcsolatokat? Hát gyakorlással. Persze elengedhetetlenek a megfelelő gyakorlatok. 

Most a részletekbe nem akarok belemenni, de ebbe a témakörbe tartozik az un. "kézügyesség". Például a megfelelő irányú egyenes vonalak vagy a szép ívek rajzolása. Mindezek ideg-izom kapcsolatok, amik megfeleő módszerekkel és feladatokkal alátámasztott szorgalmas gyakorlással fejleszthetők. Mi mással?

Néhány példa található ingyen letölthető formában a www.rajzelokeszito.hu oldalon.

Tehát még mindig ott tartunk, hogy egy tanulási folyamat hatékonysága továbbra is alapvetően két tényezőtől függ: jó minőségű ismeretátadás és a megértett, megismert információk gyakorlással történő rögzítése.

Megint mondok egy példát: nem rég láttam egy dokumentumfilmet a West Point katonai akadémiáról. Ott a felsőbb évesek megkapják azt a jogot, hogy bármikor, bárhol megállíthatják az első éveseket és bizonyos írott anyagokból (szabályzatok, napi sajtó, stb.) kérdéseket tehetnek fel. Ezekre a kérdésekre azonnal, gondolkodás nélkül kell tudni válaszolni. A filmben elhangzott az eljárás indoklása is: a leendő tiszteknek a későbbiekben, éles harci helyzetekben kell majd azonnal jó döntéseket hozni, mert ezeken a döntéseke fog múlni majd a saját és a rá bízott beosztottjai, valamint a bajtársai élete. Az iskolában az első perctől kezdve tudatosan alakítják azokat a katonák gondolkodásmódját azokra a feladatokra, amiért majd a fizetésüket kapják. Fontos megjegyeznem meg, hogy ebben a példában nem erkölcsi vagy politikai nézőpontból akarom megítélni az eljárást és annak célját, hanem kizárólag módszertani szempontból!

A tanfolyamaimra jelentkezőknek már a honlapomon felhívom a figyelmét, hogy: "szeretném, ha csak azok jelentkeznének hozzánk, akik az anyagi befektetésükön túl készek időt és energiát is áldozni a rajz tanulására!

A pedagógiai és szakmai módszereim állandóan változnak, mert minél jobb és jobb akarok lenni. Most ősszel fokozottan felhívtam már az első alkalommal mindenkinek a figyelmét, hogy a kiadott, részletesen megfogalmazott, mennyiségi igényekkel ellátott "házi feladatot" maradéktalanul el kell készíteni, mert csak így lehet az órán az órai anyagot teljesíteni.

Szóval ebből a szempontból eddig az idei tanfolyam kezdése volt a legsikeresebb, mert minkét csoportból csak egy-egy ember nem gyakorolt eleget, a többiek igen. Érdekes módon, mindegyik csoportban mindenki szépen és együtt haladt az órai új ismeretek elsajátításában, csak az a két emberke nem volt képes rá.

Teljesen egyértelmű volt, hogy csak az képes fejlődni, aki elkészíti a házi feladatokat!

Aki nem, az pedig csak kínlódik az órán, mert egyrészt nem tudja a többiekkel együtt csinálni a feladatot, másrészt elég ciki, hogy adott esetben mindenki rá vár. 

Természetesen egy-egy "elcsúszás" még nem vészes, be lehet pótolni, de ahogyan telnek a hónapok, az olló egyre nyílik.

Aki gyakorol otthon, annak fejlődik a rajzi tudása, aki nem az pedig talán még rosszabbul rajzol, mint mielőtt elkezdte a tanfolyamot! Hogyan lehet ez? Összefoglalom gyorsan:

Az első rajz egy a felvételi követelményekkel megegyező, vagy annál nehezebb rajzfeladat, amit mindenki meg tud rajzolni ösztönösen. A minőség pedig olyan, amilyen, de a rajz elkészül. 

A második órától kezdve viszont már tanítom azokat a rajzi módszereket, amikkel nagyon-nagyon jól lehet rajzolni. De csak akkor, ha valaki ezeket a módszereket tudja jól és gyorsan alkalmazni. Ehhez kell a gyakorlás. A ki nem gyakorol eleget, az is szeretné jól megrajzolni a rajzot, amire a módszereim a legalkalmasabbak, de mivel nem gyakorolta be őket, azért nem tudja se gyorsan, se jól alkalmazni őket, így nem készül a rajz. A régebben használt ösztönös módon meg nem is akar rajzolni, mert azt már tudja, hogy van annál sokkal jobb. Azt meg nem tudja, mert lusta volt. Ördögi kör, nem igaz?

Ezért van az, hogy a tanfolyamaimon nem nagyon van középút. Egy vizesárok átugrásakor is csak két módon maradhatunk szárazak: vagy el sem rugaszkodunk, hanem maradunk azon a partján, ahol addig is állunk, vagy pedig minden elszántságunkat és erőnket bevetve nekirugaszkodunk és átugorjuk. Ha csak kicsit ugorgatunk, akkor járunk a legrosszabbul: nem hogy nem értük el a célt, hanem még csurom vizesek is lettünk.

Én ezt az "elázást" szeretném elkerülni mindenkinél, aki azon gondolkodik, hogy eljön-e a "normál" és az "intenzív" tanfolyamaimra, amik élesben mennek, rajz felvételi alkalmassági vizsgával a végén. 

Szeretném, ha csak azok vállalnák az anyagi áldozatot az én tanfolyamaimmal kapcsolatban, akik időt és energiát is szánnak a céljuk elérésére!

Csak így van értelme nekik is és nekem is!

 

 

 

Szólj hozzá!

Öntsünk végre tiszta vizet a pohárba!

2015.05.11. 14:48 Pizsama / Molnár Zsolt

A művészeti oktatással foglalkozó egyetemekre és főiskolákra van rajzból felvételi, illetve alkalmassági vizsga. Ez teljesen érthető, hiszen csak olyanokat érdemes felvenni, akik rendelkeznek a szükséges rajzi ismeretekkel, készségekkel.

Az említett egyetemek, főiskolák tanárai aztán szerveznek is rajz felvételi előkészítőket, amiket egyrészt "hivatalosnak" titulálnak, másrészt a nyílt napokon reklámoznak, hovatovább "melegen" ajánlanak. Tisztelet a kivételnek!

Az egyik tanítványom egy nyílt napon naivan megkérdezett egy egyetemi oktatót, hogy az én tanfolyamom is alkalmas-e a felkészítésre és azt a válasz kapta, hogy az enyém "nem hivatalos".

Nos, az én tanfolyamom a "hivatalos" vélemény szerint nem "hivatalos", nincs melegen ajánlott "hivatalos" reklámja sem. A "hivatalos" tanfolyamok által kínált előnyöket én nem tudom felmutatni, mert nem az egyetem műtermében tartom az oktatást és nem is tanítok azokban az iskolákban.

Ha én egyetemen vagy főiskolán tanítanék, akkor biztosan előírnék rajz alkalmasságit a felvételhez, amire alapozva aztán szerveznék jó zsíros bevételt hozó, kizárólagosnak és "hivatalosnak" mondott előkészítőket is az egyetem, főiskola nevében. Mivel én nem tanítok egyetemen, főiskolán, ezért nem is fogok ilyet csinálni, amúgy meg ilyen csúnya dolog biztos másnak sem jutna az eszébe...!??? :-)

Az én tanfolyamom csak egyszerűen JÓ és én is csak egyszerűen JÓL TANÍTOK. Szerencsére ez egyre több embernek elég is, vagy pont ez kell!?

A tanfolyamom 2004-es kezdése óta keményen megdolgoztam azért, hogy minél hatékonyabban és magasabb szinten oktassam a rajzot. Szerencsére kénytelen vagyok ezt tenni, mert ha én csak a minőségért vagyok hajlandó fizetni, akkor mástól sem várhatok el mást. Jelenleg a saját megítélésem, a tanítványaim visszajelzései és eredményei szerint jó úton járok.

Az idő úgy hozta, hogy főleg építész és ipari forma- és terméktervező képzésekre készítek fel embereket. Ez a rajzolás tudományának egy része csak, de szerintem ezek az ismeretek biztos alapokat adnak a rajzolás többi területéhez is. Nem a művészetet tanítom, hanem a mesterséget!

Olyan tudást adok, amivel nem csak be lehet jutni az adott intézménybe, hanem hosszabb távon lehet kamatoztatni a nálam szerzett ismereteket az összes rajzos tantárgyban és a legjobbak közé lehet kerülni rajzból.

Közel az ötven éves korhoz már magam mögött tudok két főiskolát és egy egyetemet; építész vagyok, rajztanár és karate edző; rajzolok, festek, fazekaskodok, tanítok gyerekeket, felnőtteket és edzői végzettséggel is rendelkező fekete öves kyokushin karatés vagyok, stb.

Több mindennel foglalkozom és elmúlt években ebben a sokrétűségben az egyes részek között számos összefüggést fedeztem fel és minden területen egyre magasabb szintre sikerült jutnom. Létre jött egy RENDSZER, amit lényegében a rajzban és a karatéban is tanítok, valamint az építészetben és az életemben is művelek.

Én a rajz tudományát és tanítását is RENDSZER-ként fogom fel. Ezért a tanfolyamom egy meghatározott tematikára épül, amiben lépésről lépésre építem fel a tanítványaim rajzi tudását és rajzi szemléletét. A rajzolásban megtalálható RENDSZER elméletét megismertetem, a rajzoláshoz szükséges módszereket megtanítom, a begyakorláshoz pedig feladatokat adok.

Mivel minden rajzi problémát nagyon egyszerű helyzetekre redukálok, ezért nálam a fejlődés csak a szorgalom függvénye. Meg kell jegyeznem, hogy sajnos ez jelenti a legtöbb gondot számomra, mert sokan még fiatalon nem érzik a befektetett munka jelentőségét. Nálam a kiadott házi feladatokat MEG KELL CSINÁLNI! Aki erre nem hajlandó, az ne is jöjjön hozzám!!! 

Én csak olyan tanítványokat várok, akik szorgalmasak, elfogadják azt, hogy talán életükben először nem nekik van igazuk, amikor felhívom a figyelmüket a hibáikra a rajzban. Cserében megtanítom őket rajzolni. Inkább legyen kevesebb tanítványom, de azokkal élmény legyen együtt dolgozni!!! Ha ezt olvasod, vagy szülő olvassa, akkor kérem elgondolkodni ezeken a dolgokon a jelentkezés előtt!

Mivel minden relatív és önmagában semmi nem ad minősítést, ezért én kénytelen vagyok a saját tanfolyamomat a "hivatalos" rajz felvételi előkészítőkkel, mint "hivatalos" etalonnal összevetni. Sajnos nekem csak ez a reklám jut, de ezt ne is vitassa el tőlem senki!

A saját véleményem az összehasonlításról már a kezdetekkor is megvolt, de én "nem beszélhetek haza". Az idő viszont meghozta a visszajelzéseket, mert többen is voltak már, akik a "biztonság kedvéért" befizettek a "hivatalos" egyetemi előkészítőkre is. Ezt onnan tudom, mert a végén visszajöttek hozzám. Vajon miért?

Az ő szavaikat már többször idéztem a honlapomon és itt a blogomon. Kaptam is érte, hogy ez micsoda dolog: "leszólni a másikat". Én nem leszólom a másikat, csak egy viszonylatot képzek! Tudok mást tenni? Ráadásul nem az én véleményemmel, hanem a tanítványaim szavait idézve! Ez nagyon fontos!

Még egy lényeges dolog: én senkinek a tudását nem kívánom elvitatni! Azt viszont be kell látni, hogy különböző területek, oktatási anyagok, szintek különböző pegagógiai és szakmai ismereteket kívánnak. Ezért képzik pl. az óvónőket, a tanítókat, az általános iskolai tanárokat és a középiskolai tanárokat más-más főiskolákon, egyetemeken.

Jómagam a rajz egy területére specializáltam magam és azt magas szinten, hatékonyan, professzionálisan művelem! Csak azoknak, akiknek van rá igénye!

Végezetül pedig hadd tegyem ide az egyik 2014-15-ös tanítványom írását! Az illető először szóban mondta el nekem az észrevételeit, én pedig megkértem, hogy írja is le. Számomra is meglepő éleslátással összegezte a tapasztalatait:

"Kedves Zsolt!

Kérted, hogy írjam is le, amit a múltkor megfogalmaztam az "Egyetem saját előkészítője" és a Te előkészítőd közti különbségről, mert szeretnéd feltenni a honlapodra. Most akkor megtenném.

Az előtörténet az, hogy apukámmal határozott egyetértésben eldöntöttük, hogy a te előkészítődre fogok járni, de szerette volna, ha elmegyek az "Egyetem saját előkészítője"-re is, pusztán azért, hogy akkor is rajzoljak, gyakoroljak. Ez így is lett, párhuzamosan jártam mindkét előkészítőre.

Ahogy telt az idő, egyre élesebben vált el a két előkészítő egymástól. Nálad tanultam, ott pedig a nálad megszerzett tudást igyekeztem gyakorolni.

Az általános menetrend az "Egyetem saját előkészítője"-n az volt, hogy az óra elején elmondták, hogy: "Itt van a beállítás, figyeljetek a perspektívákra, stb.! Hajrá!"

Ezután rám volt bízva az egész. Minden órán kétszer/háromszor körbesétáltak (a tanár és a tanársegéd) és egy-egy megjegyzéssel illeték a rajzot. Például:

"Ez a vonal kicsit lehetne arrébb! Nézd át újra perspektívákat! Itt lehetne egy kicsit sötétebb!". Ezzel az a gond, hogy akinek van egy kis érzéke a rajzoláshoz, annak ez a pár terelgető mondat javíthat a rajzán, de akiknek kevésbé van érzékük a rajzoláshoz, azok ezután se tudnak továbblépni, mert nem tudják az alapvető szabályokat.

Az "Egyetem saját előkészítőjén" az alapvető szabályokból, összefüggésekből, technikákból, ellenőrzésekből jóval kevesebb van, mint Nálad, és felületesebbek is.

Minden órádon azt érzem, hogy a maximumra törekszünk. Nagyon jónak, tartom, hogy a csoportod együtt halad és együtt tanul, és azt is, hogy ebben Te is elejétől a végéig aktívan részt veszel. Sajnos "Egyetem saját előkészítője"-n ez sincs így.

A legnagyobb különbség azt hiszem az, hogy oda rajzolni járok, hozzád pedig megtanulni jól rajzolni. Utólag, ha visszagondolok, nem gondolom, hogy hiba volt az "Egyetem saját előkészítője"-re elmenni, mert gyakorlásnak jó.

A hiba az lett volna, ha a Te előkészítődre nem járok.                                                                                                                                                                                                 egy lelkes tanítványod"

Szólj hozzá!

Hol készülj fel a rajz alkalmasságira?

2014.02.24. 21:55 Pizsama / Molnár Zsolt

szek_szk1.jpg

Nézelődtem a neten és azt látom, hogy sok tanácstalan felvételizni szándékozó fiatal emberke nincs teljesen tisztában a rajz alkalmassági vizsgákkal kapcsolatban.

Próbálok egy kis összefoglalót adni segítségül:

A BME építész karára, csakúgy, mint más egyetemek és főiskolák építész és ipari forma- és terméktervező karára, szakára van rajzból alkalmassági vizsga.

Ez arra szolgál, hogy kiszűrjék azokat, akik nem tudnak rajzolni. Az egyetemen már nem fognak téged rajzolni tanítani, nem az a dolguk.

A rajz alkalmassági vizsga követelményei a BME építész karán a legnehezebbek, hisz oda a legjobbak mennének és közülük lehet a legjobbakat kiválasztani. Ehhez állították be a szintet is.

Ismereteim szerint a BME építész karára jelentkezők közül csak 40%-nak sikeres a rajz alkalmassági vizsgája. Tehát a jelentkezők 60%-a itt elvérzik. Ez így volt eddig is és így lesz ezután is!

A kérdés az, hogy TE melyik csoportba akarsz tartozni? Azok közé, aki tudnak, vagy azok közé, akik nem tudnak jól rajzolni?

A tapasztalataim alapján kialakult véleményem szerint valaki azért nem tud jól rajzolni, mert nem tanult meg rajzolni! 

A sikeres rajz alkalmassági vizsga titka az, hogy meg kell tanulni azon a szinten és olyan módon rajzolni, amit az adott intézmény rajz alkalmassági vizsgáján elvárnak!

A jó felkészülésnek két alapvető tényezője van:

1. Meg kell tudnod, hogy milyen feladatok lesznek a rajz alkalmasságin az adott intézményben.
2. Meg kell tanulod rajzolni, hogy ezeket a feladatokat meg tudd oldani adott idő alatt és megfelelő szinten.

Ehhez olyan felkészítőt ajánlott választani, ahol mindkét tényező jelen van!

Nézzük az 1. tényezőt részletesebben

A különböző felsőoktatási intézmények eltérő rajz alkalmassági követelményeket határoznak meg az alapján, hogy ők milyen ismereteket tartanak lényegesnek. Rajzolni sok mindent, sokféleképpen lehet, ezért a különböző intézmények rajz alkalmassági vizsgái egymástól eltérhetnek, illetve el is térnek a feladatok jellegét, tartalmát illetően és a rajzok minőségének megítélése tekintetében is. Utóbbit figyelembe véve szokták azt mondani, hogy valahová könnyebb, máshová nehezebb bejutni.

A feladatok jellege és tartalma megtudható többféleképpen.

a/ Megkérdezed valakitől, vagy megnézed az interneten, stb.

b/ Befizetsz az adott intézményben induló "felvételi előkészítő tanfolyamra", ahol sok-sok másik emberrel együtt megtudhatod, hogy mik lesznek a feladatok. 

c/ Beiratkozol egy szintén fizetős rajz felvételi előkészítő tanfolyamra, ahol egyrészt megismerheted a fent említett feladatokat, de ezzel együtt olyan minőségű rajzi oktatásban részesülhetsz, amivel ezeket jó színvonalon meg is tudod oldani. Ilyen tanfolyam a www.rajzelokeszito.hu

Nézzük az 2. tényezőt részletesebben: 

Tegyük, fel, hogy meg akarsz tanulni rajzolni! Hogyan teheted ezt meg?

a/ Megpróbálsz magadtól megtanulni rajzolni. 

b/ Elmész egy rajz szakkörbe.

c/ Az iskolai tanárod készít fel.

d/ Befizetsz az adott intézményben induló "felvételi előkészítő tanfolyamra", ahol sok-sok másik emberrel együtt megtudhatod, hogy mik lesznek a feladatok. 

e/ Beiratkozol egy szintén fizetős rajz felvételi előkészítő tanfolyamra, mint a www.rajzelokeszito.hu, ahol az oktató:

  • építész (BME) és rajztanári diplomával is rendelkezik
  • több mint egy évtizede tart több városban is rajz felvételi előkészítő tanfolyamot
  • oktatási módszertana teljesen hozzá idomul a megtanítandó anyaghoz és a szinte, vagy teljesen kezdő rajzolókhoz
  • akkora csoportlétszámmal dolgozik, ahol mindenkivel tud személyesen is foglalkozni
  • az iskola fennmaradásának záloga az oktatási munka minőségében rejlik 

Miért mondják azt az emberek, "Hogy ha nem az egyetem / főiskola által szervezett előkészítőre jársz, akkor nem fognak felvenni?

A sokéves tapasztalatom alapján azért, mert a "hivatalos" egyetemi / főiskolai előkészítő tanfolyamokon tanítókon kívül nagyon kevesen vannak tisztában a rajz alkalmassági vizsgák követelményeivel, s a felkészítés módjával. Gondolok itt az iskolai rajztanárokra, iskolai, városi szakkörökre, "művészekre", építész ismerősökre, stb. 

Sajnos ezek miatt alakulhatott ki az a szerintem tipikusan magyar gondolkodásmód, ami miatt a diákok és a szüleik automatikusan csak a "hivatalos" előkészítőkben tudnak gondolkodni, de vajon lehetséges, hogy van olyan előkészítő, ami esetleg ezeknél is jobb lehet?

Szerintem lehetséges! Legalábbis én arra törekszem, hogy a www.rajzelokeszito.hu legyen a legjobb választás!   

Nálam már előfordult az több esetben is az évek során, hogy harmadikos korában járt hozzám valaki a "normál" tanfolyamomra, aztán negyedikben (teljesen érthető okokból, miszerint érdemes körülnézni a világban) elment az egyik egyetem előkészítőjére, majd jött hozzám vissza az "intenzív" tanfolyamomra.

Sokáig nem is kerestem az okát ennek a jelenségnek, de a legutóbbi esetben végül rákérdeztem. Történt ugyan is, hogy az egyik srác, aki jelentkezett az "intenzív" tanfolyamomra, elkésett az órámról. Azt hittem, hogy nem is jön majd, mert már előfordult ilyen is. Mikor megérkezett, elnézést kért a késésért, amit azzal indokolt, hogy kicsit tovább tartott a ... egyetemi  felkészítő.

Annyira meglepődtem, hogy akaratlanul is feltettem a kérdést:

"Ha jársz a ... egyetemi előkészítőre, akkor miért jössz hozzám is?"

A válasz:

"Ott nem tanítanak semmit!"

A fiúnak aztán sikerült is a rajz alkalmasságija a ... egyetem építész karára és azt írta:

"Kedves Zsolt!
Szeretettel megosztom veled, hogy a rajz alkalmassági vizsgán MEGFELELTEM, már csak az érettségitől függ, hogy felvesznek-e az egyetemre!
Ezúton is szeretném megköszönni a másfél-éves kitartó munkád és tanítást.Úgy hiszem, hogy a tanfolyam és persze odafigyelésed,tudásod és ösztönzésed nélkül nem lettem volna képest sikeresen vizsgázni! Mindent köszönök még egyszer,  további jó és sikeres munkát kívánok!!:)
Üdvözlet 
A.T."

 

Ez volt nekem az addigi rajztanári karrierem csúcsa. Azóta már sikerült újabb csúcsokra feljutnom, amik már nem mástól kapott visszajelzéseken alapultak, hanem a saját élményeimen, mint például olyanokon, hogy ez az alkalom(rajzóra), vagy ez a tanfolyam nagyon jól sikerült, stb.  És így olyan jó!

 

 

3 komment

Hogyan "TANULHATÓ" a rajzolás ?

2014.01.08. 14:47 Pizsama / Molnár Zsolt

Sokan azt gondolják, hogy a rajzolás tehetség kérdése. Én meg azt mondom, hogy NEM !

1.jpg

Ezzel kapcsolatban hadd mondjak el egy történetet!

Fiatalabb koromban a családunk két házat is felépített, olyan igazi „szocializmus” módon. Nem kulcsrakészen kaptuk meg a házat, hanem jöttek a különböző szak- és nem szakemberek, barátok, stb. Magyarországon természetes, hogy mindenki ért az építészethez. Meg a focihoz. Meg a politikához…

Én is kivettem a részemet a munkából, de mivel akkoriban a kavicslapátoláson és a betonhordáson kívül még nem sok közöm volt az építőiparhoz, nem nagyon figyeltem meg a szakmai részleteit.

Ennek folyományaként, amikor később, ki tudja miért (talán perverzió?) olyan dolgokon ábrándoztam, mint az aljzatbeton simasága, csodálattal gondoltam a kőműves szakemberek elképesztő kézügyességére. Egyszerűen zseninek gondoltam őket azért, mert képesek egy helyiség betonját pár milliméter hibával vízszintesre simítani. Hogyan lehet a simítóval ilyen ügyesen bánni? Hihetetlen!

Azért valahol éreztem, hogy a kőműveseknek ezen a módon való felmagasztalása talán nem teljesen helyénvaló, de mivel nem ismertem a módszerüket, a csodálatom ok nélkül nem fakult.

Egészen addig, amíg nem kezdtem el képezni magam az építészet területén, történetesen a legjobb helyen, a BME Építész Karán. Egyszer véletlenül valamelyik tankönyvet lapozgattam, mikor ilyen dolgokat láttam, hogy „pont”, „vonal”, „sík”. Hogy is van ez?

Nézzük!

Van egy helyiség, legyen az egy épület szobája! Ebben a szobában kell egy aljzatbetont elkészíteni.

A falon van egy ceruzavonás, ami megadja a beton felső síkjának magasságát. Ez a kiinduló magasság. Tegyünk ide egy lapát betont, majd simítsuk el a tetejét a vonal magasságáig. Utána tegyünk le a fal mellett még egy lapát betont olyan távolságra, hogy az egyenes simító lécünk (ölesléc) az egyik betonkupactól átérjen a másikig. Az ölesléccel addig tapicskoljuk az új betonkupac tetejét, amíg az ugyan olyan magas nem lesz, mint az előző.  Ezt az öleslécen található vízmértékkel ellenőrizhetjük.

Ez után tegyünk még két betonkupacot úgy, hogy a négy kupac egy négyzet csúcsait alkossa! Tehát az újabb kupacokig is elér az ölesléc a már meglévőktől, ezért azokat is vízszintbe tudjuk hozni az előzőekkel. Kaptunk négy egymással egy magasságban lévő betonkupacot. Két-két betonkupac közé öntsünk betont, az ölesléccel simítsuk el úgy, hogy a már meglévő két kupacunk tetejére feküdjön fel az ölesléc két vége. Ezáltal kapunk két, egymással párhuzamos, egymással azonos magasságú, vízszintes betonsávot.

A két betonsáv közé öntsünk betont, majd az öleslécünk végeit a két betonsávra igazítva simítsuk síkká a beton tetejét! Ezeket ismételve az egész helyiségben elkészíthetjük a vízszintes, sima betonfelületet.

Emlékezzünk csak: „pont”, „vonal”, aztán „sík”.

A fent említett eljárást kis odafigyeléssel bárki meg tudja csinálni. A „CSODA” megszűnt bennem, ami belőle megmaradt, az a szimpla „MESTERSÉG”, amit azoknak is meg tudnak tanítani a szakmunkásképzőben, akik a gyengébb eredményeik miatt nem tudták a gimnáziumi tovább tanulást választani.

A különbség az „ügyes” kőműves és „rossz” kőműves között odafigyelés, az igényesség, a rutin és a szakmai tapasztalat függvénye. Ezek a szempontok egymástól függetlenek, de ha mindegyik megvan, akkor adott a lehetőség a színvonalas munkára.

A rajzolás ugyan ilyen „MESTERSÉG”. Ha megtaláljuk az egyszerű, kézzelfogható, tanítható, tanulható és „zseniképességeket” nem igénylő módszereket, akkor bárki meg tud tanulni rajzolni!

Ha ismered azokat a módszereket, amik segítségével játszi könnyedséggel meg tudsz rajzolni valamit, akkor már csak igényesnek kell lenned, hogy ne nézd el magadnak a hibáidat és szorgalmasnak, mert be kell gyakorolnod a technikákat, hogy rutinosan tudd őket alkalmazni.

Ha ismered a mesterséget, akkor minden kézzelfogható valósággá válik a kezed alatt, ha nem ismered, akkor pedig mindent csupán távoli, elérhetetlen csodának gondolsz!

Én a mesterséget tanítom a rajz tanfolyamaimon!

A művészet pedig ott kezdődik, ahol a mesterség véget ér!

2.jpg

Szólj hozzá!

Felkészülés a rajz felvételi / alkalmassági vizsgára - mire, hogyan, hol, kivel?

2013.09.09. 16:13 Pizsama / Molnár Zsolt

Ilyenkor szeptember elején főleg a végzős középiskolások számára nagy kérdés, hogy hogyan tovább?

Ha még addig nem alakult ki határozott elképzelés a továbbtanulással kapcsolatban, akkor éppen itt az ideje!

Már tapasztalatból tudom, hogy sokan csak ilyenkor szembesülnek azzal, hogy a választandó főiskolára, egyetemre rajzból is van alkalmassági, illetve felvételi vizsga. Nézzük mi a különbség a kettő között:

rajz felvételi vizsga: Annak eldöntésére szolgál, hogy a tudásuk alapján kik a legalkalmasabbak arra, hogy felvételt nyerjenek az adott intézménybe. A jelentkezők a vizsgateljesítményük alapján pontokat kapnak, ezáltal feláll egy rangsor, s a felvehető létszám alapján a legjobbakat felveszik. Ilyen iskolák: tanárképző főiskolák rajz szakjai, MOME, MKE, stb.

rajz alkalmassági vizsga: Arra szolgál, hogy kiszűrjék a jelentkezők közül azokat, akik a nem megfelelő rajzi tudásuk miatt nem alkalmasak a képzésre. Ilyen iskolák: építész képzések (BME-ÉSZK, PTE-PMMK, SZE-MTK, SZIE-YMÉK, stb.), ipari terméktervező és formatervező képzések (BME-GÉK, OE-RKK, PTE-PMMK, stb.) és ide sorolnám a tájrendező és kertépítő mérnök szakot is, annak ellenére, hogy számomra kicsit érthetetlen módon az idei évben nem volt rajz alkalmassági vizsga.

A rajz alkalmassági vizsgákon is van pontozás, mivel általában több részfeladat van. Ezeket a pontokat összeadják és ha az előre megszabott határ fölött van, akkor MEGFELELT, ha nem, akkor NEM FELELT MEG minősítést kap az illető. A továbbiakban ez az eredmény már nem számít bele a rangsorolásba. Tehát lehetsz te kitűnő tanuló ezer nyelvvizsgával és maximális hozott-szerzett pontszámmal, ha a rajz alkalmasságin elvérzel, akkor nem fognak felvenni.

( Volt egy tanítványom néhány évvel ezelőtt, aki az országos tanulmányi versenyben 5. helyezést ért el, tehát automatice bekerült volna bármelyik általa választott építész főiskolára, egyetemre. A rajz alkalmasságin való megfelelés viszont rá is vonatkozott! Nos, a srác októbertől márciusig nem volt hajlandó elkészíteni a házi feladatokat, amiket szoktam adni. Minden alkalommal az volt a kifogása, hogy a tanulmányi versenyre készült. Én minden alkalommal elmondtam neki, hogy a rajz nélkül nem fogják felvenni. Valamikor márciusban, amikor már csak néhány alkalom volt hátra a rajz felvételi előkészítőmből, a rajza színvonala egyszer csak megugrott. Kérdeztem is tőle, hogy mi történt? Azt mondta, hogy elkezdett otthon rajzolni. Ennek és a módszereim hatékonyságának ellenére már nem tudta behozni a lemaradását és nem sikerült a rajz alkalmasságija a BME-re, csak az YBL-re. Nem rajtam múlott és ezt azóta is példaként szoktam felemlíteni azoknak, akik halogatják a szorgalmas munkát )

Én a rajz felvételi előkészítőmönwww.rajzelokeszito.hu ) az utóbbiakra, a rajz alkalmassági vizsgákra készülőkre specializáltam magam. 

Miért fontos ez?

Azért, mert a rajz felvételi előkészítőm tematikáját, módszereit az alkalmassági vizsgák anyagához és a tanítványaim tudásszintjéhez alakítottam ki! 

A rajzból felvételizni szándékozókat kétféleképpen  tudnám két-két csoportra tudom osztani a tapasztalataim alapján:

1. A rajzolási tapasztalat alapján:  

A akik már elkezdtek rajzot tanulni    B akik még nem kezdtek el rajzot tanulni

2. A rajzolási tapasztalat alapján:  

A akiknek van érzéke, tehetsége hozzá    B akiknek kevesebb az ösztönös rajzi tudása 

A két csoport között metszetek vannak. Mondok néhány példát:

1A-2A Vannak, akik már eddig is rajzoltak, mert van hozzá ösztönös tehetségük. Ők szeretnek rajzolni, ezért viszonylag sok gyakorlatot szereznek. Ők bármilyen előkészítőre elmehetnek, mert a tudásuk a szorgalmuk révén mindenképpen nőni fog.

1A-2B Akadnak olyanok, akik már elkezdtek rajzot tanulni valahol, de mivel nincs olyan nagy ösztönös rajzi tudása (tehetsége) a rajzhoz, ezért nehezen fejlődik, főleg, ha nem is kap szakmai segítséget hozzá. Ha ez van, akkor sokan abba is hagyják a rajzolást, mert csalódottá válnak.

1B-2A Akik még nem kezdtek el rajzolni, de van hozzá érzékük, azok szerencsésebb helyzetben vannak, mert még megfelelő szorgalommal be tudják hozni a lemaradásukat.

2A-2B Azok vannak a legnehezebb helyzetben, akik még nem nagyon rajzoltak eddig és nem is született tehetségek. Ők azok, akik bármennyire is szeretnének építész, vagy ipari terméktervező és formatervező lenni, a megfelelő felkészülés, ill. felkészítés nélkül nem fognak átmenni a rajz alkalmassági vizsgán!

Mi a különbség a rajz felvételi előkészítők között?

Nézzük először azt, hogy specializálódtak-e valamelyik témára! 

A rajz alkalmassági vizsgák aszerint épülnek fel, hogy az adott intézményben milyen készségekre, képességekre helyezik a hangsúlyt. Ezek miatt ismerni kell, hogy az adott intézménybe pontosan mi a felvételi követelmény és arra kell felkészülni. Logikusnak tűnik, hogy az adott intézmény "saját"előkészítőjén tudják ezt a legjobban, de mivel az interneten meg lehet találni a követelményeket, mintafeladatokat, ezért ezekhez az információkhoz mindenki hozzájuthat. Ezek a feladatok jellegükben nem nagyon változnak az évek során, így én már ismerem ezeket, valamint a tanítványaim rendszeresen visszajeleznek az alkalmassági vizsgájuk után, hogy mi volt a feladat és azt hogyan sikerült megoldaniuk. 

Az én rajz felvételi előkészítőmön, ahogyan ezt már említettem, mindegyik építész, terméktervező, tájépítész szakra történő rajz alkalmasságihoz megvan a konkrét anyag és tematika! Ennél azonban több is kell:

Kik a tanárok, hogyan tanítanak, milyen tapasztalatuk van?

Teljesen logikusnak tűnik az, hogy oda kell menni rajz felvételi előkészítőre, ahová felvételizni szeretne az ember. Magyarországon sajnos elterjedt az a felfogás is, hogy ha valaki nem oda megy, akkor nem fogják felvenni. Ebben is van valami, de azért gondolkodjunk egy kicsit!

Ahogyan fentebb kategorizáltam a jelentkezőket, látható, hogy eltérő rajzi tapasztalattal és tudással rendelkeznek a felvételizni szándékozók. Igaz az, hogy a legjobbak bárhol fel tudnak készülni. Őket nagy valószínűséggel fel is fogják venni. És a többiek? A többiek ha nem jó képzést kapnak, akkor nem fogják őket felvenni.

A rajz tanításának ugyan úgy, mint az általános oktatásnak, vannak szintjei. A különböző szintekhez megfelelő, specifikus tudással kell rendelkezni az oktatónak, amihez neki is a megfelelő képzést és tapasztalatot kell megszereznie. Az óvodapedagógusokat, a tanítókat, az általános iskolai, a középiskolai tanárokat más-más intézményekben képzik. A végzés után pedig a megfelelő oktatási intézménybe fog elhelyezkedni, mert ahhoz ért. Átjárás nincs: egy óvónő nem tud gimiben tanítani, egy gimis tanár pedig nem nagyon tudna szakszerűen dolgozni egy óvodában.

Kicsit hasonló a helyzet a rajz oktatásával is. A főiskolákon, egyetemeken rajzot tanító tanárok a főiskola, egyetem szintjének megfelelő rajzi anyaghoz értenek leginkább, az oda felvett, megfelelő rajztudással rendelkező hallgatók főiskolai, egyetemi szintű képzését végzik. Tudom, hisz én is elvégeztem az egyetemet (BME-ÉSZK). Tudom, hogy ott mit tanultam, illetve mit nem.

A rajz felvételi előkészítőn más a helyzet. Ott nem csak a tehetségeket kellene tovább képezni, hanem azokat is, akik kevés rajzi tudással mennek oda. Ők meg fogják kapni a megfelelő képzést? Az ő szintjükhöz értenek az ott tanító tanárok? Ha a főiskolák, egyetemek "hivatalos" előkészítőjén az ott tanuló diákok tanítanak, vajon elég képzettek ahhoz, hogy tanítsanak? Tanultak ők oktatásmódszertant? Na mindegy...

Én igen. Én szereztem egy rajz tanári diplomát Szegeden és egy építész egyetemi diplomát a BME-n.

Szólnék még azokról a felkészítésekről, amikor a középiskola rajztanára "felvállalja" a felkészítést. Tudja, hogy mi a felvételi követelmény? Meg tudja tanítani neked a speciális feladatokat, ismeri és érti azokat a szempontokat, amik ezekre az intézményekre jellemzőek? Mert jó rajz és jó rajz között is lehet különbség, attól függ, hogy kinek melyik szempont a fontosabb.

Amikor "diákként" tanítottam az egyetem előkészítőjén, akkor láttam, hogy mik a hiányosságok. Amikor vidékre költöztem, akkor láttam, hogy kik tartanak un. rajz előkészítőket. Amióta elkezdtem a saját  rajz felvételi előkészítőimet azóta látom, hogy ki milyen rajzi tudással érkezik hozzám. Nem vagyok feldobva egyiktől sem. 

Hány fős csoportokban folyik az oktatás?

Mielőtt beiratkozol valahová és kifizetsz egy rakás pénzt, érdemes arról informálódni, hogy mekkora létszámú az adott előkészítő. Ahol mondjuk azt írják, hogy "min. 20 fő", akkor ott szerintem nem nagyon fogják személyre szabottan adni a segítséget. Ott csak információt fognak adni a felvételi anyagról.

Nálam 4-12 fő létszámmal lehet számolni, ami kezelhető. Ha elolvasod a tanítványaim és néha a szüleik visszajelzéseit,  akkor magad is láthatod, hogy milyen viszony alakul ki a tanfolyamaimon köztem és a résztvevők között.

 

Én pont ezekből a tapasztalatokból, hiányosságokból kiindulva építettem fel a  rajz felvételi előkészítőimet

Igyekszem a legjobb lenni. Igyekszem azoknak is esélyt adni a felvételire, akik eddig nem foglalkoztak a rajzolással, de szeretnének megfelelni az alkalmassági vizsgákon!

Szólj hozzá!

Augusztusi rajztábor eredményei

2013.08.22. 01:36 Pizsama / Molnár Zsolt

Az "augusztusi rajztábor" is véget ért a kicsi, de lelkes csapat részvételével.

Úgy érzem, hogy egyre jobban mennek a tanfolyamaim az eredményességet és a hatékony oktatást tekintve. 

Mindegyik képen az első rajz a hétfői felmérő rajzfeladatot mutatják, amikor nem szólok bele a munkába, csak figyelemmel kísérem. A mostani csoport tagjai saját bevallásuk szerint abszolút kezdők voltak. Ez látszik is az első rajzukon, de még van egy évük felkészülni a rajz felvételi / alkalmassági vizsgákra. 

A jobb oldali rajzok készültek pénteken, a tábor utolsó napján. 

Ezekben a rajzokban már benne van a tanítványok által a héten megtanult tudáshalmaz, a megváltozott (vagy éppen létrejött) szemléletmódjuk és természetesen a tanácsaim hatása.

Ezúton is köszönöm a résztvevők lelkes és szorgalmas hozzáállását, a belém vetett bizalmukat, mert ezáltal tudtak túllépni önmagukon és létrehozni azokat a rajzokat, amelyek színvonalán maguk is meglepődtek, amikor péntek délután ezek mellé rakták a hétfőn készült rajzaikat.

Beszéljenek most a képek, illetve a rajzok! Nézzük, hogy hová lehet eljutni a rajzban egy hét alatt!

3_re_k.jpg

2_re_k.jpg

1_re_k.jpg

A magam részéről már alig várom, hogy októberben elinduljanak a rendes ősztől tavaszig tartó "normál" tanfolyamaim, mert már újabb ötleteim vannak!



 

 

 

 

 

 

 

 



 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



Szólj hozzá!

Júniusi rajztábor tapasztalatok

2013.07.11. 13:30 Pizsama / Molnár Zsolt

A legutóbbi júniusi rajztábor tapasztalatairól szólnék néhány szót.

A nyári rajztáborok egy kicsit mások, mint az évközi tanfolyamok. Ez nem olyan kötött, mint a többi, évközbeni tanfolyam, amelyek után azért mégis csak ott van a rajz alkalmassági/felvételi vizsga. A nyári rajztábort közvetlenül nem követi semmi téthelyzet. A nyári rajztábor egy hete alatt az egyetlen "elvárásom" csak az, hogy a résztvevő kicsit lépje túl önmagát azért, hogy megismerhesse a rajzolásban, rajztanulásban rejlő lehetőségeket.

Miről is van szó?

Kezdem azzal, hogy eddig ez az idei júniusi nyári rajztábor volt az egyik legsikeresebb kurzusom. Igazából mindegyik jó volt eddig, mert a kitűzött célt sikerült megvalósítani: egy hét alatt is sikerült jelentős pozitív változást előidézni a tanítványok rajztudásában, ami az első és az utolsó rajzok összehasonlítása után egyértelműen látszott.

Ezzel azonban óvatosan kell bánni, mert én még nem nevezném ezt a fejlődést stabil rajzi tudásnak!

Azért nem, mert a következők történnek az egy hét alatt:

- Elmondok nagyon sok elméleti ismeretet - Az első napon be nem áll a szám, csak mondom, csak mondom. Egyszerűen annyi mindent szeretnék elmondani, hogy én is érzem, ennyit nem lehet ennyi idő alatt. Azért próbálkozom.:-) Azért is teszem ezt, mert szerintem rajzolás tudománya olyan szép rendszert alkot, amelynek tökéletes működése csak a rendszer minden elemének és azok közötti összefüggések megismerése után válik érthetővé és nyilvánvalóvá! A második napon már egy kicsit visszafogom magam, a harmadik nap pedig sokkal nyugodtabb, itt már a résztvevőknek van mire támaszkodni a rajzolás során. A 4. és 5. nap pedig az ismeretek összegzése.

- Ahogyan feljebb említettem, elhangzik sok elméleti ismeret, emellett rengeteg olyan gyakorlati módszert, fogást is elmondok és megmutatok, amikkel a rajzolás kézzelfoghatóbbá, egyszerűbbé, hatékonyabbá tehető.

- Az egy hét alatt készülő rajzokat a résztvevők rajzolják, de az ismeretek átadása mellett sokat korrigálok, szavakkal vezetem a kezüket. Ez teszi lehetővé, hogy a frissen megszerzett, de még nem beépült, nem rutinosan használt rajzi tudással sikerüljön sokkal jobb rajzokat készíteni, mint azelőtt.

Tehát hiába a sok új és jó ismeret, az idő rövidsége miatt csak a segítségemmel tudnak a tanítványok jó rajzokat készíteni a hét végére. Ezt nem hátrányként említem, hanem pont ellenkezőleg: ha azok a dolgok, amiket én hozzáteszek a rajzukhoz a szavaimmal, maguktól is eszükbe jutnak majd, akkor képesek lesznek önállóan is erre a teljesítményre!

A legfontosabb az, hogy egy hét alatt meg tudom mutatni, hogy igen is, képesek rá!!!

Ehhez viszont az együttműködésük nagy mértékban szükséges. A számomra a nagy kihívást a rajzos szakmai dolgok mellett az jelenti, hogy hogyan sikerül megnyernem a résztvevők bizalmát. Az elmúlt 9 év alatt sokfajta emberrel találkoztam a tanfolyamaimon és nagyon nagy jelentőséget tulajdonítok annak, hogy ki milyen lélektani háttérrel rendelkezik, melyek azok a lelki, alkati tényezők, amelyek segítik, vagy éppen gátolják a rajzolás megismerését, elsajátítását.

Ha valaki bízik bennem, akkor elhiszi amit mondok, meg meri csinálni a számára nehéznek tűnő rajzi feladatot, ezáltal bizonyosságot nyer arra vonatkozólag, hogy igazam volt és lám, milyen egyszerű ez a dolog! Ezt a bizalmat megszerezni számomra nagyon érdekes folyamat.

Néha nagyon könnyen megy, néha igen erős konfliktusokat kell felvállalnom a cél érdekében. A cél az, hogy a hozzám eljövő, időt és pént áldozó tanítvány megismerje a rajzolás tudományát. Néha egyesek nagyon bezárnak, fel kell őket törni, hogy a bennük rejtőző tehetség ki tudjon bontakozni. Pont az ilyen nehéz esetek sikeres mogoldása adja a legnagyobb sikerélményt számomra. A magam fejlődősét is ebben látom, hogy egyre jobban kezelem ezeket az eseteket és sikerül a legtöbbet kihoznom mindenkiből.

A nyári rajztábor végén pedig, úgy tűnik, hogy mindenki sikerélménnyel gazdagodva hagyja el a rajz műtermet.

Én ebben látom a sikeremet.

Meg abban, ha az évközbeni tanfolyamaimon újra nekem szavaznak bizalmat. Meg abban, hogy sikerül az alkalmasságijuk. Meg egy csomó mindenben...

Kell ennél több? Hát persze!

Szólj hozzá!

Ráhangoló rajzos napok értékelése, tapasztalatok

2013.06.03. 14:07 Pizsama / Molnár Zsolt

A műegyetemi (BME) építész rajz felvételi/alkalmassági vizsgák előtt tartottam egy 3 napos úgynevezett "ráhangoló" rajzos képzést. Miért?

Az egyik ok az, hogy még az "intenzív" tanfolyamom februári kezdése után is voltak olyan érdeklődők, akik akkor jutottak el addig a felismerésig, hogy a rajz alkalmassági vizsgákra készülni is kell. 

A másik, hogy vannak olyan fiatalok, akik év közben nem tudnak részt venni az én (hadd mondjam azt, hogy szakszerű) felkészítésemen, mert mondjuk tényleg messze laknak, történetesen Erdélyben, vagy a Vajdaságban. Így, közvetlenül az alkalmassági vizsgák előtt viszont mégis csak jó lenne egy kicsit finomítani, pontosítani a máshol, iskolai rajztanártól, vagy rajzszakkörben addig megszerzett tudást. Az építész és a terméktervező szakokra  történő jelentkezés mégis csak speciális rajzi témaköröket ölel fel, amik nem biztos, hogy egy átlagos rajztanár látókörében benne vannak.

A harmadik, hogy ballagás és az írásbeli érettségi vizsgák időszakában kissé lecsökken a rajzolással töltött idő, ezért nem árt visszarázódni a rajzolásba és ráhangolódni a rajz alkalmassági vizsgákra!

Mi a legjobb módszer? Rajzolni! Rajzolni! Rajzolni!

Ezt tettük mi is ebben a három napban. Az első és második napon a BME rajz alkalmasságin adott feladat nehézségének megfelelő volt a beállítás, amit rajzolni kellett, de nem 3, hanem 2x3 óra idő alatt. Azért volt a dupla időre szükség, mert hagytam, hogy a fiatalok a saját tudásukat használva, szinte önállóan rajzoljanak, én pedig finoman, ügyelve arra, hogy ne zavarjam őket össze az újabb információkkal, instrukciókat, módszereket adtam arra, hogy miképpen tudnak még jobb rajzot készíteni. A magyarázatokkor leállítottam a rajzolást és kértem, hogy rám figyeljenek egy kicsit. Ehhez pedig kellett a plusz idő. Én úgy oktatok, hogy azokat az ismereteket, amelyeket átadok, megpróbálom megértetni, példákat, hasonlatokat hozok rá sokszor az élet más területeiről. Sajnos az idő korlátozott, így csak a legfontosabb dolgokat hozom elő. 

Ez az oktatási módszer különbözik a hosszabb ideig, hónapokig tartó képzéseimtől, mert azokon a nulláról kezdve építem fel a komplex rajzi tudás rendszerét. 

A "ráhangolón" ezt nem tehetem meg, mert a felvételi vizsga előtt már akkor sem szabad gyökeresen megváltoztatni az ember (tanítvány) rajzoláshoz való viszonyulását, ha abban sok rossz beidegződés is van. Pár nappal a rajz felvételi előtt már csak hozzáadni szabad! Ebben a pár napban én is csak hozzátenni igyekszem az addigiakhoz olyan egyszerűen alkalmazható technikákat, fogásokat amivel a kész rajz sokkal-sokkal jobban fog kinézni, ezáltal a bírálók előtt a rajzoló sokkal jobb képességűnek fog látszani, ergo nagyobb esélye lesz a felvételre.

A harmadik, tehát utolsó napon pedig a délelőtti 3 órában is és a délutáni 3 órában is kellett egy-egy olyan nehézségű rajzot készíteni, mint amilyen a BME rajz alkalmasságin lesz majd, illetve volt. Ezeknél a rajzoknál hasznos tanácsokat adtam az időbeosztással, a rajzolás menetével kapcsolatban, mikor mire kell figyelni, mit kell tenni, ha észreveszed, hogy elrontottál valamit. Az utolsó percekben elvégeztettem azokat az eljárásokat, amivel a rajz sokkal "ütősebb", tetszetősebb lett. 

Minden blokk végén együtt megnéztük a rajzokat, kiértékeltük a tanulságokat és megállapítottuk, hogy volt-e fejlődés. Szerencsére volt!

Utólag visszatekintve a magam részéről teljes sikerként könyvelem el a "ráhangoló" tanfolyamomat, s szerencsére ezt alátámasztják a tanítványok visszajelzései is.

Ezek előzetes vélemények, hisz' a felvételi vizsgák eredményei még nincsenek meg, de izgatottan várom őket és remélem, hogy azoknak a tanítványaimnak, akik szorgalmasak voltak és szerintem megérdemlik a sikert, ez valóra is fog válni!

A következő tanfolyamom a "júniusi rajztábor" lesz, ami szintén speciális tematikával rendelkezik, erről a következő alkalommal írok majd!

 

Szólj hozzá!

Címkék: oktatás rajz felvételi ceruza születés grafit rajzolás alkalmassági vonal ráhangolódás ráhangoló tanulható rajz felvételi előkészítő rajz alkalmassági szabadkézi rajz tónusozás

Formába hozás a rajz felvételi vizsgára

2013.05.09. 19:52 Pizsama / Molnár Zsolt

A rajzolás hasonló a sporthoz. A sportban van az alapozás, az edzések intenzitásának, terjedelmének és gyakoriságának növelése, majd amikor közeledik a téthelyzet, a verseny, akkor a csúcsformába hozás.

A rajzolás is hasonlóan zajlik, ha valaki felvételizik valahová rajzból.

Ha valaki rajzos pályára készül, akkor valószínűleg szeret rajzolni és rajzolgat is néha. Nos, a tapasztalatom az, hogy ez nem mindig van így, sőt megkockáztatom, hogy inkább ritka az ilyen eset. 

A 9 éves rajzelőkészítős időszakom alatt a legtöbben úgy jönnek hozzám rajzot tanulni, hogy addig még nem nagyon rajzoltak. Csakhogy kitalálták, hogy építészek, vagy dizájnerek szeretnének lenni. oda pedig rajzból alkalmassági vizsgát kell tenni a sikeres felvételhez. Ehhez pedig el kell kezdeni rajzolni.

Ha ez a felismerés időben, a felvételi előtt minimum egy évvel történik, akkor nincs baj. Ősztől tavaszig kellő szorgalommal és szakszerű segítséggel fel lehet készülni a rajz alkalmassági vizsgákra.

Sokan azonban csak akkor döntenek a továbbtanulás irányáról, amikor közeledik a felvételi lapok beadásának határideje. Ezekben a január, február, március hónapokat magába foglaló időszakban magukra találóknak szoktam meghirdetni az intenzív rajz felvételi előkészítő tanfolyamaimat, mert még mindig van bő 3 hónap a felkészülésre. Igaz, hogy nem túl sok idő, de a semminél sokkal-sokkal több!

A fentiek alapján hosszabb-rövidebb idő, évek vagy hónapok állnak rendelkezésre a rajz gyakorlására, először nyilván kényelmesebb, azután pedig intenzívebb tempóban. Aztán a végzősök számára jönnek az írásbeli érettségi vizsgák, amikor is teljesen érthető módon nem a rajzolás lesz a legfontosabb, pedig közeledik a rajzos megmérettetés is!

Az érettségi írásbelik és a rajz alkalmassági vizsgák közötti időszak ad alkalmat arra, hogy megtörténjen a "RAJZOS FORMÁBA HOZÁS".

Egy három napos "RÁHANGOLÓ RAJZOS NAPOK"-on az adott intézmény  felvételi vizsgájának megfelelő feladatokat lehet rajzolni korrekció mellett, amikor is teljesen rá lehet hangolódni a néhány nappal későbbi felvételi rajzolásra!

A két időpont közötti időben a három napos folyamatos rajzolást követően lehet egy kicsit pihenni, közben azért esetleg rajzolgatni egy kicsit, csak a móka kedvéért. Közben a megszerzett tudás szépen beépül, leülepszik, majd az alkalmassági vizsgán újra előjön.

Csakúgy, mint a sportban: edzések, aztán a verseny előtt néhány nappal csúcsra járatás,  utána egy kis pihenő átmozgatással, aztán a mérkőzés.

Csakhogy itt nincs ellenfél, hanem Önmagadat kell felülmúlnod! Magadból kell életed eddigi legjobb teljesítményét kihoznod!

Készülj fel becsülettel és akkor sikerülni fog!

Szólj hozzá!

Érdekességek a rajzolással kapcsolatban I.

2013.02.14. 16:17 Pizsama / Molnár Zsolt

Hogyan tanítom én a rajzot?

Először is azt mondom, hogy nem csak azt kell lerajzolni, amit látunk, hanem azt, amit látunk és a látványról tudunk.

A valóságban meglévő háromdimenziós tér papíron való kétdimenziós ábrázolása nem egyszerű feladat.!

A fényképezés számára nem probléma, mert a fényképező objektívján keresztülhaladó fényinformációt a megfelelő érzékelők egy pillanat alatt letapogatják és létrehozzák a képet.

Az emberi kéz képalkotása azonban nem ilyen egyszerű, de menjünk csak sorban:

A fényképező megörökít mindent, ami a látóterében van. A rajzoló ember viszont ki tudja választani – sokszor ki is kell választani – a látványból azt, amit a rajzon szerepeltetni akar.

Például: a rajz felvételin összeállítanak egy beállítást mondjuk mértani testekből, bútorokból, paravánokból, stb. Van ahol a beállítást körbeülik a rajzolók. Ilyenkor nyilván nem rajzoljuk be a beállítás túloldalán ülőket, akik azért benne vannak a látványban. Más esetekben a beállítást úgy helyezik el, hogy a kép hátterében láthatóak a beállításba nem igen beletartozó tárgyak, pl. egy konnektor, vagy egy mosdókagyló és csap a falon.

Tipikusan egy építész felvételin, ahol a beállításban szereplő mértani testek és bútorok megfelelő lerajzolása a követelmény, abszolút nincs szükség a véletlenül ott lévő konnektor, vagy csaptelep megrajzolására. Ezekre a döntésekre csak az emberi agy képes a megfelelő gondolkodásmód kialakulása után.

Mi, akik rajzolunk, emberek vagyunk. A szemünkkel látunk, a kezünkkel rajzolunk, amiben pl. egy ceruzát tartunk, amivel egy rajztáblára rögzített papírra rajzolunk, miközben egy rajzbakon ülünk. Mennyi tényező, mennyi lehetőség, ill. hibalehetőség, igaz?

Ahhoz, hogy tisztában legyünk azzal, hogy valójában mit látunk, ismernünk kell a szemünk, látásunk tulajdonságait. Gondoljunk csak az úgynevezett „optikai csalódás” jelenségeire, amikor a különböző geometrikus, vagy színes ábrákkal megtévesztjük a szemünket. Ha ismerjük ezeket a „trükköket”, akkor tudjuk, hogy milyen jelenségekről van szó. Ha nem, akkor jót nevethetünk a becsapós illúziókon.

Nézzünk két példát:

 opti.jpg

Az 1. ábrát nézve úgy tűnik, mintha az ábra magassága jobbra csökkenne. Ennek az az oka, hogy a ferde vonalak megvezetik a szemünket. Optikailag becsapnak bennünket.

A 2. ábra azzal módosult, hogy függőlegesen lezártuk az ábra bal és jobb oldalát, s ez az oldalsó lezárás ad annyi viszonyítási alapot a szemünknek és agyunknak, hogy már nem, vagy csak nagyon kicsit érezzük összetartónak az ábrát alulról és felülről határoló széleket.

Ezek saját ábráim, de akit érdekel, az a Wikipedia weblapjának „optikai csalódások” oldalán találhat még számos érdekes példát.

Az optikai csalódás egyrészt a szem biológiai, fizikai tulajdonságai miatt, másrészt az évezredek alatt belénk kódolódott információk miatt jön létre. Ezek a „kódok” egyébként megkönnyítik a mindennapi életünket. Például a vörös színű dolgokhoz óvatosabban viszonyulunk, mert a vörös szín forróságot, vagy veszélyt jelenthet (tűz, vér). Kék szín meg hideghez kapcsolódik az agyunkban (víz, jég, ég), stb.

Folyt. köv.

Szólj hozzá!

Címkék: felvételi alkalmassági vonal rajz felvételi előkészítő rajz alkalmassági szabadkézi rajz