Jelenleg az egész ország elvileg "otthon maradt".
Az oktatás, így az én tanfolyamaim sem működnek most a megszokott formájukban.
A különleges helyzetek különleges megoldásokat igényelnek. Látszólag...
Látszólag különlegeseket!
Mondom ezt azért, mert mint ahogyan az elveim a rajz módszertanomban is egyedileg és általánosan is működnek, úgy a jelenlegi helyzet egyedisége is számomra teljesen általánosan jelenik meg.
A rajz tanításakor sokszor hangsúlyozom, hogy az ellentétpárok teljesen természetszerűleg működnek.
Mint például:
- - ha valami nehéznek tűnik egyik oldalról, az könnyű a másik oldalról
- - ha valamire egy helyzetben éppen nincs lehetőség, akkor ezáltal pont lesz egy másik lehetőség, amivel élni tudunk
- - stb.
Ha... Ha ismerjük ezeket a lehetőségcsoportokat!
Mit jelent ez?
A jelen esetben például azt, hogy mivel most mindenki otthon van a "vírushelyzet" miatt így elvileg több ideje juthat bizonyos dolgokra.
Mint például a rajzolás gyakorlására!
A rajz felvételi előkészítő tanfolyamaimon nagy hangsúlyt fektetek az otthoni gyakorlásra is. Erre azért van lehetőség, mert a tanfolyam helyszínén olyan elveket és módszereket hozok a tanítványaim tudtára, amikkel a rajzolás egy megérthető, megtanulható, begyakorolható eljárássá válik.
Másképpen ezt úgy lehetne megfogalmazni, hogy a tanítványaim megtanulnak egy olyan eljárást a rajzoláshoz, amit ha kellően begyakorolnak, akkor azzal a kockológia témakörében bármit, bármikor le tudnak rajzolni, hiszen minden információ a fejükben lesz.
Ezért úgy is meg tudnak rajzolni egy "kockológiás", mértani testekből álló beállítást, hogy nem kell látni hozzá a valóságban a valódi beállítást! (Amire a jelenlegi helyzetben pont nincs is lehetőség, mivel ilyen senkinek nincs az otthonában! Egy kockaváz viszont van, az pedig bőven megfelelő!)
Tehát elég, hogy a fejünkben létezik az az elgondolás, hogy mit akarunk lerajzolni.
Ezeket az ismereteket már elmondtam mindkét éppen zajló tanfolyamomon, így már csak a megismert elmélet otthoni begyakorlása van hátra.
Ez pedig csak a tanítványaim szorgalmának, céltudatosságának, kitartásának függvénye! Aki gyakorol, az fejlődik, aki nem, az nem fejlődik!
Követendő példaként szeretném bemutatni Teodor munkáit.
Teodor a 2019-es rajz felvételik előtt pár nappal jött oda úgy a "ráhangoló" tanfolyamomra, hogy addig semmit, mondom SEMMIT ( elképesztő! ) nem készült a BME Építész Kar rajz alkalmassági vizsgájára.
Itt van az a rajza Teodornak, amit legelőször rajzolt nálam önállóan, a segítségem nélkül. Ez volt az akkori tudása. (kattints a nagy képért) :
Vannak csodák, de 3 nap alatt nem tudok én sem mindig csodát tenni. Főleg akkor nem, ha valaki az átlagnál is gyengébben rajzol.
Teodor idén az "intenzív" tanfolyamomra iratkozott be, ami szintén nem a legkedvezőbb választás, mert igazság szerint nem februárban kellene nekiállni a felkészülésnek, főleg egy ilyen kudarcos kezdés után!
Itt a mostani "intenzív" tanfolyamon készített első rajza:
És ez a lényeg: ha valaki egyszer megismeri a rajzolási módszereimet, az látja, hogy ezek jól működnek!
A "nehézség" csak abban van, hogy az emberek sehol máshol nem találkoznak olyan rajzoktatással, ahol ennyire következetesen kell dolgozni, mint nálam. Sokaknak ezt a "következetességet" kell először elfogadni, majd megszokni, végül eleget tenni neki!
Teodor nem véletlenül tért vissza hozzám! Mint ahogyan sokan mások!
Teodor most már komolyan veszi a felkészülést és gyakorolja is szorgalmasan azokat a dolgokat amit eddig a tanfolyamaimon hallott.
A jelenlegi helyzetben azt teszi, amire lehetőség van: otthon rajzol, elküldi nekem a rajzait e-mailben, majd pedig Messengeren szóban megbeszéljük a hibákat és a további teendőket.
Itt van néhány legutóbb elküldött rajza:
Mit csinál Teodor?
Azt csinálja, amit mondtam Neki és a tanfolyamaim többi résztvevőjének akkor is, amikor még tartottak a tanfolyamok és akkor is, amikor előállt ez az új - a vírusra gondolok - helyzet:
- - rajzol. Sokat!!!
- - megvalósítja és gyakorolja azokat a módszereket, amiket megismert az órákon!
- - nem kell látnia a valódi beállítást, mert van egy fotója róla, amiről lenézi a kellő információkat - szélesség-magasság arány, a perspektíva rendszerének kezdő adatai, a beállítás összetétele -, és ezek alapján felrajzolja a megfelelő rendszereket.
- - a rajzolásának lényege: az általam összerakott és elmondott rendszerek begyakorlása! Ezek helyességének ellenőrzése a rajzon történik. Segítségként lehet használni a mindenki által leírt "csekklistát" is!.
- - Teodor rajzai még most sem tökéletesek (mert nálam nagyon magas szinten kezdődik a számomra elfogadható minőségű rajz), de már nagyon sok minden jó irányba fejlődött rajtuk!
Még egyszer hangsúlyoznám: Teodor nem volt tehetséges a rajzolásban (ezzel ő is egyetért), de úgy látom, hogy a szorgalmával a legjobbak közé - vagy azok fölé fog kerülni - ha így folytatja!
Hogyan fogja ezt megtenni?
Így, hogy egyszerűen megcsinálja amit mondtam és tanítottam neki!
Kértem a Teodort, hogy írja le a tapasztalatait. Íme a levele:
"Az előbb volt egy hívásom Zsolttal, amelyben újra elmagyarázta a rajzolás egyik részét, mert elakadtam gyakorlás közben.
A helyzet miatt nem tudunk találkozni a megszokott teremben, de mégis egy hívás elég volt, hogy elmagyarázza a dolgot. De ez csak Zsolt módszereinek köszönhetően lehetséges, mert minden egyes vonal a rajzon elmagyarázható, hogy miért is pont ott van.
A csoportban vannak olyan diákok is, akik más tanfolyamra is járnak/jártak és néhány Zsolt órája után jöttek rá arra, hogy csak most értik igazán a rajzot.
Minden felvételizőnek most keményebb lett a felkészülés a körülmények miatt, de nekem és a többi tanfolyami társamnak igazából nem is annyira. A rajzolásban használt rendszerek miatt a régi rajzaink alapján tudjuk gyakorolni a rajznak minden részét, csak annyi a különbség, hogy nem látjuk élőben a beállítást.
A többiek által elmondottak alapján olyan benyomást kaptam, hogy a többi tanfolyamon nincsenek rajzolási módszerek, hanem inkább érzésből rajzolták a beállításokat. És pont itt az egésznek a lényege, mert akik nem a Zsolthoz járnak, azok most nem tudnak olyan hatékonyan gyakorolni, mint mi.
A felvételi felkészülés szempontból ez az egész helyzet lehet még jól is jött nekünk, mert sokkal több időt tudunk a rajz gyakorlásra irányítani és közben nem nagyon különbözik a megszokott óráktól, mert tudjuk használni a módszereket, és ha véletlenül valami még mindig nem világos, felhívjuk Zsoltot és már folytathatjuk is a gyakorlást, mint eddig is.
Teodor"
Remélem a tanfolyamaim minden résztvevője ilyen szorgalmasan gyakorol otthon most is, annak ellenére, hogy csak néhányan kértek online segítséget a munkájukhoz!
Ha eddig nem tették, okkor most még van idő bepótolni, csak el kell kezdeni! Hajrá!